woensdag 29 september 2010

Wat heeft u er voor over?

Dag lezers.

Gisteren ging ik zoals iedere dag de hond uitlaten bij de plaatselijke losloop plaats en raakte in gesprek met een jonge kerel die verkoop deed van huizen.
We babbelde wat over politiek en zo en toen kwamen we dus op zijn beroep terecht.
Ik vertel niet voor welke wooncorporaties hij werkt maar het was een van de grootste in Nederland (zijn er meerderen)



Waar het op neer kwam is dat de, zoals ik zelf ook al weet, huizenprijzen voornamelijk bestaan uit lucht (Ca 60%/70%).
Op mijn vraag wat de overheids reguleringen zijn wat betreft Minimum prijzen kwamen we op een interessant punt terecht.
Meeste wooncorporaties zullen wanneer de huizen ook aan een vrije markt blootgesteld zouden zijn, de huizen voor enorm lage prijzen gaan verkopen vergeleken met nu.
De Koopwoningen zijn immers voor de meeste mensen veel te duur geworden zelfs voor de boven modale alleenverdiener met gezin, en dus om de markt te dienen zullen de prijzen omlaag gaan om

1: de concurrentie weg te werken of moeilijk te maken.
2: De winstmarge uit de massa verkoop van huizen gehaald kan worden.
3: Nieuwe mogelijkheden als ze goedkoop verkopen.(voorbeeld)

Maar dat is nu niet het geval omdat de huizen nooit mogen dalen in prijs en de woningcorporatie van de overheid niet voor dump prijzen zijn huizen mag verkopen, omdat ze dan de markt overspoelen met o.a. nieuwe woningen (zijn ook regels voor) en de  marktwaarde verminderen van huizen, omdat deze jaren lang fictief hoog is gehouden door o.a. overheidsbeleid/regulatie.
Dit is dan ook strafbaar en ik weet ook wel waarom, de Banken en politici zelf, zelfs complete fondsen van de overheid zijn belegd in vastgoed.
Zo ook enig particulier pensioen inclusief het mijne ( voor 33%)

Ik ben helemaal voor het libertarisme en vrije markt, maar zie in de overgang een enorm probleem hangen en een offer die iedereen met een koopwoning moet maken als ze echt vrijheid willen.

Gezien de kosten van de bouwmaterialen en uren aan een huis ongeveer 30% van de huidige prijs van een huis bedragen zou je kunnen stellen dat 40% lucht is waar in een vrije markt mee gespeeld kan worden.
Daarbij is het met alle middelen zo dat als je  hem nu koopt het over 10 jaar natuurlijk aanzienlijk minder waard is,dus ook auto's van 25.000 euro.
Door de vrije markt zijn de huidige prijzen van huizen ook niet houdbaar door de afgelopen 25 jaar van fictieve groei in prijs opgelegd door overheden en regels  zoals o.a. de regels die bepalen dat maar een bepaald percentage van het land bebouwd mag zijn.


Bent u bereid 40% op de waarde van uw huis te verliezen, met als gevolg dat u een veel te hoge hypotheek heeft, de beleggingen in vastgoed ook minder waard worden e.d.

Heeft u het er voor over?

Ik heb geen koopwoning maar wel beleggingen via mijn pensioen in vastgoed en heb het er voor over, u ook?

En als jehet er niet voor over hebt wat zou je dan voorstellen om er aan te doen?
Moet de overheid al zijn overschot inzetten om te compenseren? de banken? de woningcorporaties?
Of moeten de prijzen fictief hooggehouden worden d.m.v. dwang (met als gevolg geen vrije markt)

Ik zou graag alle Libertariers de vraag willen stellen of ze het er voor over hebben

1 opmerking:

  1. Met mijn huis heb ik koopsubsidie en hypotheekrente aftrek. Je zou kunnen zeggen dat ik voordeel heb van stimulerende maatregelen die het bezit van een koophuis bevorderen.
    Persoonlijk ben ik van mening dat deze stimulerende maatregelen enkel hebben bijgedragen aan het ophogen van de prijs voor een huis. Als ik mocht kiezen had ik liever dat er geen enkele stimulerende maatregel voor huizenbezit bestond.

    PS: Hoc, ben je ergens anders actief, dit blog lijkt verlaten.

    BeantwoordenVerwijderen